جستجوی سریع
/ مجله مهرسا / اختلال نقص توجه (بیش فعالی)

اختلال نقص توجه (بیش فعالی)

5 مرداد 1400 5
497بازدید

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یک بیماری عصبی رفتاری شایع است که معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود. بیش از شش میلیون کودک بین دو تا 17 سال مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند.

ADHD یک بیماری مادام العمر است. در حالی که علائم با گذشت زمان تغییر می کنند ، اما هنوز هم می توانند عملکرد بزرگسالان را مختل کنند. روابط ، سلامت ، کار و امور مالی تنها چند حوزه است که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. گزینه های درمانی شامل داروها و درمان ها و همچنین راهکارهای مقابله ای وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با ADHD خوب زندگی کنید.


علائم اختلال بیش فعالی-کمبود توجه (ADHD)

اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) شرایطی است که مردم این روزها بسیار در مورد آن صحبت می کنند و اغلب این اصطلاح را به طور تصادفی به افرادی که به طرز غیرعادی دیوانه کننده ، "پوسته پوسته" یا پراکنده به نظر می رسند ، نسبت می دهند.

اما ، به عنوان یک وضعیت پزشکی ، به راحتی قابل توصیف نیست. والدین اغلب برای تشخیص تفاوت بین بی نظمی و بی توجهی "طبیعی" و ناتوانی واقعی در نشستن و تمرکز تمایز قائل می شوند.

و گاهی اوقات ، ADHD تا اواخر عمر تشخیص داده نمی شود. یک فرد بالغ که همیشه برای انجام وظیفه تلاش می کرد ، ممکن است تعجب کند که بفهمد دلیل اصلی آن ناشی از ADHD است.

ارائه بیش فعالی

علائم ADHD در افراد مختلف متفاوت است. انواع مختلفی از ADHD وجود دارد ، بنابراین مهم است که هنگام در نظر گرفتن این که آیا شما یا یکی از عزیزانتان ADHD دارید ، این نکته را در نظر داشته باشید.

علائم ADHD می تواند:

با افزایش سن تغییر کنید
بسته به موقعیت یا محیطی که فرد در آن قرار دارد تغییر کند
بسته به جنسیت فرد متفاوت است
دامنه شدت ، از خفیف تا شدید
افزایش شدت در زمان استرس

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند ADHD و اختلالات رفتاری یا یادگیری مشابه را تشخیص دهد و حتی پزشکان آموزش دیده نیز می توانند در تشخیص صحیح مشکل داشته باشند.

با این حال ، مهم است که یک تشخیص دقیق داشته باشید تا بتوانید نوع خاصی از ADHD خود را درک کنید. سه ارائه مختلف برای ADHD وجود دارد:

ارائه ترکیبی
ارائه عمدتا بی توجه
ارائه عمدتا بیش فعال-تکانشی

علائم رسمی بیش فعالی

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) راهنمای تشخیص رسمی مسائل بهداشت روانی است که در ایالات متحده استفاده می شود. این نه نشانه بی توجهی و نه نشانه بیش فعالی و تکانشگری را مشخص می کند.


علائم بی توجهی

کودکان و بزرگسالانی که بی توجه هستند در تمرکز و انجام وظایفی که از نظر آنها عادی است ، مشکل دارند. به همین دلیل ، آنها ممکن است انجام کارهایی را که به مقدار زیادی انرژی ذهنی نیاز دارند ، به تعویق بیندازند.

افرادی که دارای علائم ADHD بی توجه هستند به راحتی با دید و صداهای نامربوط حواسشان پرت می شود ، از یک فعالیت به فعالیت دیگر منتقل می شوند و به نظر می رسد به راحتی خسته می شوند. آنها ممکن است فراموشکار و حتی فضایی یا گیج به نظر برسند انگار در مه هستند یا در دنیایی متفاوت زندگی می کنند.

ممکن است به نظر نرسد که وقتی با آنها صحبت می شود گوش می دهند. سازماندهی و تکمیل وظایف اغلب بسیار دشوار است ، همچنین مرتب کردن اطلاعات مرتبط و غیر مرتبط.


لیست علائم DSM مناسب برای ADHD بی توجه

هنگام انجام تکالیف مدرسه یا پروژه ها در محل کار مرتکب اشتباهات ظاهراً بی احتیاطی می شود. توجه دقیق به جزئیات دشوار است.
در حفظ توجه به وظایف ، حتی کارهای سرگرم کننده ، مشکل دارد.
به نظر نمی رسد وقتی کسی با او صحبت می کند ، خواه معلم ، دوست ، والدین یا رئیس باشد ، گوش می دهد. ممکن است از پنجره به بیرون نگاه کنید یا به ساعت نگاه کنید.
در پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارد. تکمیل یک کار از ابتدا تا انتها چالش برانگیز است. ممکن است انگیزه از بین برود ؛ پیگیری سمت ممکن است اتفاق بیفتد
در سازماندهی وظایف مشکل دارد. انجام یک فرآیند گام به گام منطقی می تواند بسیار سخت به نظر برسد.
شروع به کارهایی که نیاز به انرژی ذهنی دارند ، مقاومت می کند ، اجتناب می کند و آنها را به تعویق می اندازد.
وسایل را به طور مکرر از دست می دهد. عینک ، تلفن همراه و چتر باید مرتباً تعویض شوند.


علائم بیش فعالی و تکانشگری

بیش فعالی علامتی است که اکثر مردم هنگام شنیدن عبارت "ADHD" به آن فکر می کنند. کودکان و بزرگسالان بیش فعال بیش از حد فعالیت دارند ، که ممکن است به عنوان فعالیت بیش از حد فیزیکی و/یا کلامی ظاهر شود.

ممکن است به نظر برسد که آنها در حرکت مداوم و دائماً در حال حرکت هستند ، انگار که توسط یک موتور رانده شده اند. آنها در ثابت نگه داشتن بدن خود مشکل دارند - حرکت بیش از حد ، تکان خوردن یا لرزیدن.

افرادی که بیش فعال هستند اغلب احساس بیقراری می کنند. آنها ممکن است بیش از حد صحبت کنند ، دیگران را قطع کرده و مکالمات را در انحصار خود قرار دهند و اجازه ندهند دیگران صحبت کنند. این غیر عادی نیست که فردی با علائم بیش فعالی در مورد فعالیتهایی که در اطراف آنها اتفاق می افتد ، اظهارنظر کند.

رفتارهای آنها معمولاً بلند و مخرب است. این مشکل در تنظیم سطح فعالیت خود اغلب مشکلات بزرگی را در موقعیت های اجتماعی ، مدرسه و کار ایجاد می کند.


فهرست علائم DSM مناسب برای ADHD بیش فعال/تکانشی

نشستن آرام بسیار سخت است. مرتباً تکان می خورد و پاها و دست ها را حرکت می دهد.
ماندن در حالت نشسته چالش برانگیز است. دائماً برخاسته و حرکت می کند ، حتی زمانی که نشستن کار مورد قبول جامعه است.
در زمان های نامناسب می دوید یا صعود می کند. نوجوانان و بزرگسالان ممکن است از نظر جسمی بی حرکت باشند اما بیقراری درونی را تجربه می کنند که گاهی اوقات دردناک است.
به ندرت در اوقات فراغت شرکت کنید یا بی سر و صدا بازی کنید.
اغلب اوقات "در حال حرکت" یا "با موتور رانندگی می شود." این می تواند برای والدین کودکان خردسال خسته کننده باشد. در بزرگسالی ، دیگران می توانند به این انرژی حسادت کرده یا آن را تحسین کنند.
دائماً صحبت می کند ، که می تواند مشکلاتی را در مدرسه ، محل کار و روابط اجتماعی ایجاد کند.
می تواند خودخواه به نظر برسد زیرا به نوبه خود سخت است.
سایر افرادی را که صحبت می کنند یا فعالیتی انجام می دهند ، قطع می کند.

علائم (ADHD)بیش فعالی اضافی

علاوه بر علائم رسمی ، علائم ADHD دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از کودکان و بزرگسالان آن را تجربه می کنند. در حالی که این علائم در طول تشخیص تشخیص داده نمی شود ، اما اغلب بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارد.

وقتی افرادی که با ADHD زندگی می کنند متوجه می شوند که این رفتارها با ADHD مرتبط هستند ، می توانند احساس تسکین کنند یا لحظات "آه" را تجربه کنند. به شما توضیح می دهد که چرا آنها همینطور هستند و چرا احساس می کنند با دیگران متفاوت هستند.


در اینجا برخی از تجربیات رایج افراد مبتلا به ADHD گزارش می شود:

به نظر می رسد انجام وظایف ، تکالیف ، پروژه در محل کار یا کارهای خانه بیشتر از سایر افراد طول می کشد.
آنها اغلب متهم می شوند که تلاش نکرده اند یا در مراقبت ظاهر نشده اند.
به نظر می رسد آنها در زمینه هایی از زندگی که دارای پتانسیل و استعداد زیادی هستند ، دست نیافته اند ، مانند دانشگاهیان ، حرفه خود ، دو و میدانی یا مدیریت امور مالی.
آنها می توانند چیزهایی را از جمله تولد افراد مهم ، بیرون آوردن سطل زباله یا تحویل تکالیف خانه (حتی زمانی که تکمیل شده اند) فراموش کنند.
آنها ممکن است روی کارهایی که به آنها علاقه دارد تمرکز زیادی داشته باشند و به ضرر فعالیت های مهمی مانند خواب و تعامل اجتماعی باشد.
تحمل پایینی نسبت به خستگی دارند.
آنها اطلاعات مهمی را از دست می دهند زیرا برای یک یا دو دقیقه "خارج می شوند".
آنها ممکن است در خواندن کتاب از جلد به جلد دچار مشکل شوند ، حتی اگر در ابتدا جالب به نظر برسد.
آنها ممکن است تعداد زیادی بلیط ترافیک برای پارک اشتباه و سرعت زیاد دریافت کنند.
آنها حتی با دریافت دستمزد بالاتر از متوسط ​​، با مشکلات مالی روبرو هستند. هزینه های بی رویه و فراموش کردن پرداخت قبوض می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
آنها عاشق کافئین هستند. این ممکن است یک شوخی ثابت بین دوستان باشد که چقدر قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند.
آنها با مدیریت زمان و رسیدن به موقع به قرارها دست و پنجه نرم می کنند.
آنها مشکلات زیادی با خواب دارند. خوابیدن ، خوابیدن و بیدار شدن به موقع به راحتی اتفاق نمی افتد.
آنها به خود اعتماد ندارند که کاری را که می گویند انجام دهند.
آنها نگران بسیاری از مسائل هستند ، از جمله کارهایی که ممکن است فراموش کرده باشند انجام دهند.
آنها اغلب پس از سالها عدم برآورده ساختن انتظارات خود و دیگران ، عزت نفس پایینی دارند.


علائم بیش فعالی در بزرگسالان

- علائم ADHD معمولاً در بزرگسالی تغییر می کند. بیش فعالی برای ناظر کمتر قابل مشاهده می شود. یک فرد بالغ می تواند نسبتاً بی حرکت بنشیند ، حتی اگر احساس بیقراری درونی کند.

- علائم بی توجهی ADHD معمولاً ثابت می مانند. با این حال ، بزرگسالان به طور معمول کنترل بیشتری بر محیط خود نسبت به کودکان دارند. بزرگسالان می توانند زندگی را با علائم ADHD خود طراحی کنند.

به عنوان مثال ، بسیاری از افراد مبتلا به بیش فعالی بیش فعالی مراقب هستند شغلی را انتخاب کنند که شامل نشستن طولانی پشت میز نشود. آنها ممکن است در شغلی که پیاده روی زیادی دارد در بیمارستان کار کنند یا به فروشنده ای تبدیل شوند که از ماشین خود به عنوان دفتر مسافرتی استفاده می کند. این آزادی در مدرسه برای کودک در دسترس نیست و بنابراین علائم ADHD در دوران کودکی بدتر از علائم بزرگسالان ظاهر می شود.

- در کودکان ، علائم ADHD به طور معمول باعث مشکلاتی در مدرسه می شود ، مانند نمرات پایین یا مشکل در رفتارهای مخرب.

- در بزرگسالان ، علائم ADHD می تواند منجر به مشکلات متنوع تری مانند از دست دادن شغل ، ورشکستگی ، مشکلات ازدواج و اعتیاد شود.

به همین دلیل مهم است که علائم احتمالی ADHD را بشناسیم و به دنبال کمک باشیم.

ویرایش پنجم DSM بیان می کند که اگر بیش از یک فرد بالغ معیارهای زیر را داشته باشد ، می توان ADHD را تشخیص داد:

علائم ADHD از دوران کودکی وجود داشته است. ممکن است در کودکی تشخیص داده نشده باشید ، اما باید شواهدی وجود داشته باشد که نشان می دهد قبل از 12 سالگی با توجه و کنترل خود مشکل داشته اید.
علائم در بیش از یک حالت وجود دارد. شما در حال حاضر مشکلات قابل توجهی را با علائم بی توجهی و/یا بیش فعالی- تکانشی در دو یا چند محیط مهم تجربه می کنید. به عنوان مثال ، در خانه و مدرسه ، یا خانه و محل کار.
علائم بر عملکرد تأثیر می گذارد. علائم شما کیفیت عملکرد اجتماعی ، تحصیلی و/یا شغلی شما را کاهش می دهد.
پنج یا بیشتر علائم وجود دارد. DSM 18 نشانه ADHD را تشخیص می دهد. 9 مورد مربوط به بی توجهی و 9 مورد مربوط به بیش فعالی است. پس از 17 سالگی ، اگر پنج مورد از علائم ذکر شده را دارید ، می توانید تشخیص دهید.
علل دیگر منتفی شده است. گاهی اوقات ، علائم شبیه ADHD ناشی از بیماری دیگری مانند اختلال دوقطبی یا اختلال خواب است. قبل از تشخیص دقیق ADHD ، پزشک یا پزشک بالینی باید همه علل احتمالی دیگری را که می تواند علایم شبیه ADHD را ایجاد کند ، رد کند.

علائم ADHD در دختران و زنان

به احتمال زیاد دختران دارای ADHD بی توجه هستند ، که اغلب می تواند بدون توجه و تشخیص تشخیص داده نشود.

اگر دختری بیش فعالی- تکانشی داشته باشد ، ممکن است او را "پسر بچه" در نظر بگیرند زیرا از نظر بدنی بیشتر از سایر دختران هم سن و سال خود فعال است. او همچنین ممکن است بسیار پرحرف باشد و دیگران را که صحبت می کنند تکان دهد. به همین دلیل ، دوست داشتن با دختران دیگر برای او دشوار است.

برخلاف نحوه مشاهده علائم ADHD در پسران ، علائم ADHD در دختران اغلب به شخصیت یک دختر نسبت داده می شود. به عنوان مثال ، ممکن است یک دختر به عنوان "ملکه درام" ، "پسر بچه" یا "گپچی" در نظر گرفته شود.

یکی از مزایای تشخیص رسمی ADHD در دختران این است که این تشخیص شرم و گناه آنها را در مورد علائم آنها برطرف می کند. همچنین آنها را از برچسب هایی که به آنها داده شده است آزاد می کند.

دختران مبتلا به ADHD نیز بیشتر از دخترانی که ADHD ندارند دچار اختلال خوردن می شوند

ADHD همچنین می تواند در طول عمر زنان متفاوت به نظر برسد. تغییرات هورمونی که زنان در زمان های مختلف تجربه می کنند - بلوغ ، بارداری ، یائسگی و نوسانات ماهانه هورمون ها - می تواند شدت علائم ADHD آنها را افزایش دهد.

در گذشته ، زنان مبتلا به ADHD اغلب با اضطراب یا افسردگی اشتباه تشخیص داده می شدند. 5 به لطف افزایش دانش و تحقیقات در مورد علائم ADHD ، زنان بیشتری به درستی تشخیص داده می شوند.


جنبه های مثبت بیش فعالی

ADHD اغلب به عنوان یک مسئولیت تلقی می شود. اما ADHD می تواند جنبه های مثبتی نیز داشته باشد ، به ویژه هنگامی که به طور مناسب درمان شود. برخی از افراد مبتلا به ADHD گزارش می دهند:

آنها انرژی زیادی دارند که می تواند به پروژه های کاری ، ورزشی ، سرگرمی و رویدادهای خیریه منتقل شود.
آنها بسیار خلاق هستند. بسیاری از کارآفرینان موفق و معروف دارای ADHD هستند.
آنها به دلیل تفکر خارج از محدوده ، حل کننده مشکلات عالی هستند.
آنها دارای شوخ طبعی و سرگرمی فوق العاده ای هستند که باعث می شود افراد به سمت آنها متمایل شوند.
آنها در مورد جهان بسیار کنجکاو هستند و یادگیرندگان مادام العمر هستند.
آنها به دلیل انرژی ، اشتیاق به زندگی و کنجکاوی نسبت به جهان اطراف ، جوانتر از سن بیولوژیکی خود به نظر می رسند.
آنها حساس هستند ، احساس دیگران را درک می کنند و می توانند متناسب با آن واکنش نشان دهند.
آنها بخشنده ، مورد اعتماد و محبت هستند ، که با شخص مناسب می تواند به معنی یک رابطه یا دوستی طولانی و شاد باشد.


شرایط همراه

تقریباً دو سوم کودکان مبتلا به ADHD دارای یک یا چند بیماری همزمان یا همزمان هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
دسته بندی مقالات
0 محصول
ادامه خرید
تایید و تکمیل خرید
مجموع سبد
0 تومان