جستجوی سریع
/ مجله مهرسا / اهمیت خواب بعد از ترک اعتیاد و درمان آن

اهمیت خواب بعد از ترک اعتیاد و درمان آن

23 تیر 1398 4
3156بازدید

یکی از دلایلی که معتادان ترک کرده را دوباره به سمت مصرف اعتیاد می‌کشاند، بی‌خوابی است. آمار تقریبی نشان داده است که بهانه‌ی 97 افراد برای مصرف دوباره تریاک، برطرف کردن بی‌خوابی بوده است.

اختلال خواب که هم به عنوان عوارض مصرف هم به عنوان عوارض ترک اعتیاد به حساب می‌آید به چهار دسته تقسیم می‌شود.

ـ کم یا زیاد بودن خواب: افرادی که جزء این دسته هستند دچار کم خوابی یا خواب بیش از حد می شوند و این موضوع باعث آزار و اذیت آنها شده است.
ـ کیفیت خواب: گاهی شنیده ایم که اصلا نخوابیدن بهتر از یک خواب بی‌کیفیت است که مثلاً در 8 ساعت خواب شخصی که ترک کرده هر نیم ساعت یک بار از خواب می‌پرد، افرادی که دچار این مشکل هستند، در زمان بیداری به شدت احساس کسل بودن می‌کنند.
ـ خواب بریده یا کوتاه: این افراد از دسته‌ی قبل بهتر می‌خوابند ولی خوابیدن آنها به صورت بریده بریده و در زمان‌های مختلف روز است، همین موضوع نمی‌گذارید که بدن با خیال راحت استراحت کند.
ـ خواب مداوم و با کیفیت: همیشه در هر موردی استثنا وجود دارد، این یعنی افرادی هستند که زمانی که که مصرف مواد مخدر را قطع می‌کنند، بعد از دو یا سه روز می‌توانند به راحتی بخوابند و هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشند، البته باید در نظر داشته باشید: این که فرد چقدر دچار اختلال خواب شود بستگی به میزان مصرف و مدت مصرف او دارد.


بی‌خوابی؛ اصلی ترین مشکل افرادی که ترک کرده‌اند

افردی که به تازگی اعتیاد را ترک کردند بیشتر مواقع از بی خوابی شبانه شکایت می کنند یا می توان گفت که شکایت اصلی آنها این است که نمی توانند در زمان استراحت، بخوابند. همین موضوع باعث پریشانی این افراد می شود و آنها را مجبور می کند که به سمت مصرف مواد و یا دارو های ضعیف‌تر برای درمان بی‌خوابی بروند.

بی‌خوابی بعد از اعتیاد معمولاً 2 تا 7 روز طول می‌کشد

استفاده از مواد مخدر برای درمان بی خوابی که بر اثر مصرف مواد مخدر بوجود آمده کار اشتباهی است و مثل این می ماند که شما بخواهید آتش را با بنزین خاموش کنید. مصرف مواد مخدر باعث ایجاد اختلال خواب می شود و فرد مصرف کننده بعد از مصرف، بسته به شرایط جسمی خود احتمالا کم خواب یا پر خواب می شود. اما وقتی که شخص معتاد مصرف مواد مخدر را ترک می کند، به طور متوسط مدت 2 تا 7 روز طول می کشد تا کم کم روال خوابیدن او به حالت عادی برگردد.


درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد

دارو درمانی و روان‌درمانی مهمترین راه‌های درمان بی‌خوابی معتادان هستند اما برای درمان بی‌خوابی باید در ابتدا دلیل بی‌خوابی را ریشه‌یابی کنید چون گاهی عوامل اصلی بی‌خوابی مواردی مثل افسردگی و اضطراب و استرس هستند؛ بعد از اینکه دلیل بی‌خوابی را ریشه‌یابی کردید باید با توجه به اینکه چرا بی‌خواب شده‌اید درمان بی‌خوابی را شروع کنید.
به یاد داشته باشید که اگر دوره درمان ترک اعتیاد خود را گذرانده‌اید و داروهای مربوط به ترک اعتیاد را مصرف کردید؛ بی‌خوابی شما به دلیل ترک اعتیاد شما نیست، بلکه دلایل دیگری دارد که باید آن ها را با روان‌درمانی حل کنید.

یکی از مسائل بسیار مهمی که باید مراقب آن باشید این است که اگر بخواهید با مصرف خودسر داروهای مختلف مشکل بی‌خوابی خود را برطرف کنید نه تنها مشکل بی‌خوابی را حل نمی کنید، بلکه به احتمال 97 درصد دوباره مصرف مواد مخدر را شروع می کنید.

بنزودیازپین‌ها و ربیتورات‌ها دو نمونه از داروهای مخصوص بی‌خوابی هستند؛ ولی باد در نظر داشته باشید که اولین اولویت، نظر دکتر است و باید داروهای تجویز شده توسط دکتر را مصرف کنید. استفاده از هر داروی مسکن یا خواب‌آوری می‌تواند اعتیادآور باشد، پس باید در این مورد به شدت مراقب باشید.

نکتۀ پایانی در مورد بی‌خوابی ناشی از ترک اعتیاد

این که بخواهید یک روز بعد از ترک مواد مخدر پاک شوید و همه چیز تمام شود، تصویری اشتباه است. مواد مخدر جدا از همه‌ی تاثیراتی که روی بدن و جسم می‌گذارد، روح و روان شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که روند درمان شما طول بکشد.
ترک کردن بدون برنامه‌ریزی و غیر هدفمند، مثل این است که فقط مدتی مصرف خود را قطع کنید و دوباره به مصرف برگردید. پس علاوه بر جسم باید به فکر پاک کردن روح روان خود هم باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
دسته بندی مقالات
0 محصول
ادامه خرید
تایید و تکمیل خرید
مجموع سبد
0 تومان