جستجوی سریع
/ مجله مهرسا / نحوه قانون گذاری برای کودکان

نحوه قانون گذاری برای کودکان

11 آبان 1400 4
520بازدید

اکثر والدین می دانند که برای رشد و پرورش فرزندشان باید از یک سری قوانین استفاده کنند و فرزندان نیز باید بیاموزند بر اساس توافقاتی که با پدر و مادر خود داشته اند موظف هستند از قوانین پیروی کنند ؛ اگر کودکان از کودکی بیاموزند که از یک سری قوانین و مقررات پیروی کنند مسلما زندگی و روابط اجتماعی بهتری خواهند داشت . وجود قوانین و رعایت آن از دو طرف باعث می شود تنش کمتری در خانه و بین والد و فرزند ایجاد شود و همانطور که قانون گذاری می تواند برای کودک مفید باشد رعایت نکردن این قوانین از سمت والدین و کودک نیز می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد .

قانون گذاری از اصول فرزندپروری است که تاثیر مثبت زیادی دارد و اگر قانون وجود نداشته باشد کودک نمی داند چه کاری مورد قبول است و چه کاری مورد قبول نیست و والدین نیز نمی توانند کودک را پاداش بدهید یا تنبیه کنند . در این مقاله به چونگی وضع قوانین در خانه برای کودک می پردازیم .

قوانین را مشخص کنید و آن را به صورت جمله خبری مثبت بنویسید
برای اینکه بدانید چگونه قانون برای کودک وضع کنید باید موارد عنوان شده را رعایت نمایید :
نوشتن قوانین : وقتی موضوعی نوشته می شود رسمیت بیشتری پیدا می کند ؛ هم چنین برخی کودکان مشکلات رفتاری و یا مشکل در توجه و تمرکز دارند به همین دلیل نوشتن قوانین باعث می شود احتمال رعایت کردن آنها بیشتر شود . نباید با خود بگویید که قوانین مشخص است و نیازی به نوشتن ندارد ، قوانین حتما باید نوشته شوند و در نوشتن بهتر است از جملات مثبت که حالت شرط و تهدید نداشته باشد استفاده کنید و پاداش و نتیجه کار را نیز مشخص کنید . " وقتی مشق هایت را تمام کنی بعدش می توانی تلوزیون تماشا کنی "

قوانین را به صورت روشن ، واضح ، مشخص و کوتاه بیان کنید
برای قانون گذاشتن موثر برای کودکان باید از جملاتی استفاده کنید که برای کودک قابل فهم باشد و ابهام نداشته باشد . ساده ، واضح ، مشخص و کوتاه باشد . دقیقا آنچه را در نظر دارید کاملا ساده همان را بیان کنید : " وقتی پدرت استراحت می کند آرام صحبت کن "

قوانین منصفانه و عادلانه وضع کنید
قانونی را وضع کنید که کودک توانایی انجام آن را داشته باشد . قوانین ساده ای که با سن و سطح رشد و درک کودک مطابقت داشته باشد .

قبل ار وارد کردن هر فعالیت یا وسیله جدید به زندگی کودک قوانین آن را مشخص کنید
وقتی تغییری در برنامه روزانه کودک می دهید یا وسیله جدیدی برای او می خرید برای جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری جدید از قبل برنامه بریزید و در مورد قوانین جدید با کودک به توافق برسید . مثلا اگر دوچرخه برای او خریده اید این قانون را برای اوبگذارید که فقط روزی 2 ساعت می توانی دو چرخه سواری کنی و پاداش و تنبیه رعایت آن را هم مشخص کنید .

قوانین نباید خسته کننده و سخت باشد
حواستان باشد انقدر قانون در زندگی کودک نگذارید که زندگی اش پر از قانون های دست و پا گیر و سفت و سخت باشد . پس از مدتی این وضعیت باری کودک خسته کننده می شود و شما نیز توان این همه پیگیری برای اجرای قوانین را ندارید .

انعطاف پذیر باشید
این مورد به خصوص در مورد کودکان خردسال باید رعایت شود مثلا اگر قانون این است که هر شب قبل خوای مسواک بزند اگر یک شب از مهمانی دیر برگشتید و کودک می خواهد بخوابد و خسته است اجازه دهید فقط آن شب را مسواک نزند .

برای اجرای قانون به کودک پاداش بدهید
پاداش دادن به کودک باعث تقویت رفتار در او می شود . برای هر کدام از قوانین وضع شده پاداش هم در نظر بگیرید و آن را رعایت کنید .

مواقع قانون شکنی از بحث مستقیم استفاده کنید
وقتی کودک قوانین وضع شده را رعایت نمی کند ، توجه او را به سمت خود جلب کنید و به او بگویید کجای کار و رفتارش اشکال دارد و چرا این موضوع مشکل به حساب می آید و سپس از کودک بخواهید رفتارش را اصلاح کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
دسته بندی مقالات
0 محصول
ادامه خرید
تایید و تکمیل خرید
مجموع سبد
0 تومان