جستجوی سریع
/ مجله مهرسا / چرا عشق اول فراموش نمی شود؟

چرا عشق اول فراموش نمی شود؟

28 اردیبهشت 1400 5
1006بازدید

همه‌ی ما در زندگی به افرادی برمی‌خوریم که ممکن است آن‌ها را خیلی دوست داشته باشیم. گاهی اوقات آنقدر این احساس شدید است که ما نام آن را عشق می‌گذاریم. ممکن است برخی از افراد این حس را در سن جوانی و برخی در میانسالی و یا حتی پیری تجربه کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بیشتر افراد عشق اول را تجربه می‌کنند.

اولین تجربه عشق

اولین تجربه ما از عشق نقش مهمی در زندگی ما دارد. این تجربه می‌تواند حتی در روابط آینده ما بسیار تاثیرگذار باشد. در این اتفاق، عموما ما با شخصی روبرو می‌شویم که با او احساسات بسیار شدید و خاصی را تجربه می‌کنیم. همچنین ممکن است نوع دیگری از آزار و درد را نیز درک کنیم. حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا عشق اول همیشه خاص است و فراموش کردن آن دشوار است؟

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که باور دارند عشق اول هرگز فراموش نمی‌شود! در ادامه‌ی این مطلب پاسخ سوال‌های خود را خواهید گرفت. اگر به تازگی از رابطه‌ای که برای شما بسیار با ارزش بوده بیرون آمده‌اید، ما به شما کمک می‌کنیم تا بهتر بتوانید زخم‌های خود را درمان کرده و رو به جلو حرکت کنید.


اولین تجربه عشق

اولین تجربه ما از عشق نقش مهمی در زندگی ما دارد. این تجربه می‌تواند حتی در روابط آینده ما بسیار تاثیرگذار باشد. در این اتفاق، عموما ما با شخصی روبرو می‌شویم که با او احساسات بسیار شدید و خاصی را تجربه می‌کنیم. همچنین ممکن است نوع دیگری از آزار و درد را نیز درک کنیم. حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا عشق اول


همیشه خاص است و فراموش کردن آن دشوار است؟

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که باور دارند عشق اول هرگز فراموش نمی‌شود! در ادامه‌ی این مطلب پاسخ سوال‌های خود را خواهید گرفت. اگر به تازگی از رابطه‌ای که برای شما بسیار با ارزش بوده بیرون آمده‌اید، ما به شما کمک می‌کنیم تا بهتر بتوانید زخم‌های خود را درمان کرده و رو به جلو حرکت کنید.

فراموشی عشق اول برای آقایون سخت‌تر است یا خانوم‌ها؟

به هیچ عنوان نمی‌توان به طور قطع گفت که فراموشی عشق اول برای خانوم‌ها سخت‌تر است یا آقایون. این موضوع در مورد هر فرد متفاوت است و به خصوصیات رفتاری زیادی بستگی دارد. کلیات و خصوصیات روابط عاشقانه برای همه‌ی افراد و از جنسیتی که باشند یکسان است. عناصر اصلی هر رابطه‌ی عاشقانه‌ای، خواه رابطه‌ی یک مادر با فرزند باشد، خواه رابطه‌ی دو فرد بالغ، وجود صمیمیت، اشتیاق و تعهد است.

برای اینکه بتوانید زندگی و احساسات خود را با فرد دیگری شریک شوید، باید توانایی حمایت عاطفی داشته باشید. در یک رابطه عاشقانه شما باید بتوانید به طرف مقابل خود در شرایط حساس تکیه کنید. همه ما به دنبال افرادی هستیم که بتوانیم در مواقع ناآرامی و شرایط سخت، روی آن‌ها حساب کنیم. اگر هرکدام از این اتفاقات در یک رابطه نیفتد، ممکن است رابطه به شکست برسد. شکست عشقی به همان میزان که برای زنان سخت است، برای مردان نیز خواهد بود.


فراموشی عشق اول در زنان

جملات زیادی درباره زنان عاشق وجود دارد. یکی از این جملات بسیار معروف می‌گوید که “زنان قادر به فداکاری بیشتری برای مردان هستند”. بین زنان و مردان، تفاوت‌های زیادی وجود دارد که بروز احساس و عشق را در آن‌ها متفاوت می‌کند. زنان ممکن است اغلب، شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر تصور شوند. این موضوع به این دلیل است که مردان احساسات خود را کمتر بروز می‌دهند. همچنین مدت زمان فراموشی عشق در زنان و مردان متفاوت است.

زنان به دلیل ساختار متفاوت نسبت به مردها، بیشتر صحبت می‌کنند. زمانی که یک زن در صدد فراموشی اولین عشق خود است، معمولا با دوستان خود بیشتر صحبت می‌کند. زنان با این کار می‌توانند ناراحتی و غم خود را کمتر کنند. حس همدردی که در زنان وجود دارد باعث می‌شود که خانم‌ها برای برای فراموشی اولین عشق خود، بیشتر صحبت کنند، گریه کنند و احساسات خود را نشان دهند.
به طور کلی مطالعات نشان می‌دهد که زنان در عشق نسبت به مردان محتاط‌تر هستند. در حالی که مردان تمایل دارند تا سریع‌تر عاشق شوند. زنان برای ورود به یک رابطه عاطفی، نسبت به مردان سخت‌گیرتر هستند. همچنین ملاک‌های بیشتری را در نظر می‌گیرند، در حالی که این موضوع در مردان کمتر است.

اما این تفاوت‌ها به هیچ عنوان معنای بهتر یا بدتر بودن نیست و صرفا به دلیل تفاوت ساختاری زن و مرد است. هیچکس به طور قطع نمی‌تواند بگوید که فراموشی اولین عشق برای زنان سخت‌تر از مردان است. زنان به دلیل حمایت بیشتری که از شبکه دوستان همجنس خود می‌گیرند، برای فراموشی این موضوع، تمایل بیشتری به صحبت دارند.

فراموشی عشق اول در مردان

مردان نیز می‌توانند به انداره زنان مهربان و احساساتی باشند. اما نحوه بروز این احساسات در مردان متفاوت است. مردان ممکن است در ذهن و قلب خود دچار آشفتگی شدید عاطفی شوند. شکستن قلب به اندازه‌ای که یک زن را آزار می‌دهد، می‌تواند یک مرد را نیز آزار دهد، اما بیان کردن آن برای مردان دشوارتر است. این موضوع به این معنی نیست که فراموشی اولین عشق، برای مردان کار راحتی است.

صحبت کردن درباره مشکلات و مخصوصا روابط عاطفی برای مردان سخت‌تر است. همچنین مردان به اندازه زنان، در جمع دوستان خود حمایت عاطفی دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل زیاد در این موارد صحبت نمی‌کنند. همچنین تصور می‌شود که بهبودی پس از جدایی در مردان مدت زمان بیشتری نیاز دارد. مردان معمولا به دلیل تفاوت ساختاری که با زنان دارند، تمایل بیشتری دارند که پس از جدایی، در مدت کوتاه‌تری رابطه جدیدی را شروع کنند. این موضوع می‌تواند به مردان برای فراموشی اولین عشق آن‌ها کمک کند.

مردان همچنین ممکن است برای فراموشی شکست خود در رابطه‌ی عاطفی، زمان بیشتری را به کار خود اختصاص دهند. البته نوع برخورد با این مسائل در هر فردی متفاوت است و ما باید این تفاوت را درک کرده و بپذیریم.

دلایل فراموش نکردن عشق اول

زمانی که به اولین عشق خود فکر می‌کنیم، ممکن است احساسات بسیار متفاوتی به سراغ ما بیاید. ترکیب این احساسات ممکن است باعث شود که بیان و فراموشی آن‌ها برای ما سخت باشد. دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند ما نتوانیم عشق اول خود را فراموش کنیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:
۱. اولین تجربه شما از عشق بسیار قدرتمند بوده است.

اولین تجربه عشق برای ما می‌تواند این حس را به ارمغان آورد که قادر به انجام هرکاری برای خوشحالی محبوبمان هستیم. هیجان، انگیزه و احساسات شدیدی که تجربه می‌کنیم، مانع فراموشی این تجربه در ما می‌شوند.
۲. اولین شکست عشقی برای شما بسیار سخت بوده است.

اتمام رابطه با کسی که اولین تجربه ماست، همیشه سخت و دشوار است. کنار گذاشتن آن احساسات جادویی، باعث می‌شود که درد و سختی زیادی را تجربه کنید. به همین دلیل ممکن است شما نتوانید آن احساسات قوی و یا دل شکستگی و روزهای سختی که گذراندید را فراموش کنید.
۳. فکر می‌کنید که اولین عشق شما فردی بدون ایراد بوده است.

با گذشت زمان، ممکن است که فکر کنیم اولین عشق ما فرد کاملی بوده است. این موضوع باعث می‌شود که آن فرد به نظر ما بسیار خاص باشد. ما به روزها و اولین چیزهایی که با آن فرد تجربه کردیم فکر می‌کنیم و این کار باعث می‌شود که آن فرد را عاری از هرگونه عیب و نقصی ببینیم و نتوانیم این تجربه را فراموش کنیم.
۴. اولین عشق شما، همراه با اولین تحربه‌های دیگر است.

در اولین تجربه از رابطه عاطفی، ما هیجانات و چالش‌های جدیدی را تجربه می‌کنیم که معمولا برایمان خوشایند است. خواه این موضوع، تجربیات جنسی باشد و خواه احساس حمایت کامل و تغییر شخصیت.


۵. اتمام اولین رابطه عاشقانه شما، انتخاب شما نبوده است.

اگر رابطه با عشق اول شما بدون خواست و انتخاب شما ،خاتمه یافته باشد، این موضوع تاثیر زیادی در ذهن شما دارد. ممکن است به دلیل شرایط خانوادگی یا تحصیلی مجبور به جدایی از اولین عشقتان شده باشید. این موضوع باعث می‌شود که این اتفاق همواره در ذهن شما باقی بماند.
۶. اولین عشق شما، یادآور دوران جوانی شماست.

با گذشت زمان، عشق اول شما، یادآور مرحله‌ای از جوانی شماست. این تجربه، بخشی از خاطرات دوران جوانی را برای شما به ارمغان می‌آورد و فراموشی آن را مشکل می‌کند.
۷. اولین عشق، شما را تغییر داده است.

بخش اجتناب ناپذیر عشق اول، تاثیری است که بر ما می‌گذارد. زمانی که اولین بار به کسی اجازه می‌دهیم که بر ما تاثیرگذار باشد و همراه آن فرد به رشد شخصیتی می‌رسیم، فراموشی آن تجربه برای ما دشوار است.

راهکارهایی برای فراموش کردن عشق اول

از دست دادن عشق اول، بسیار سخت است. اگر در تلاش برای فراموشی این اتفاق هستید باید شرایطی را برای خود فراهم کنید که راحت‌تر بتوانید آن را انجام دهید. در اینجا راهکارهایی برای کمک به این اتفاق به شما معرفی می‌کنیم:
۱. زمان فکر کردن به عشق اول را محدود کنید.

ممکن است فکر کنید راه‌حل برای شما، فکر نکردن به عشق سابقتان است. در حالی که کاملا در اشتباه هستید. اگر سعی کنید خود را مجبور کنید که به چیزی فکر نکنید، بیشتر به آن فکر خواهید کرد. فقط سعی کنید به جای اینکه تمام مدت به فردی که از دست دادید فکر کنید، زمانی را برای اینکار در نظر بگیرید. نوشتن احساساتتان و یا گوش کردن آهنگی که به طور مشترک دوست داشتید می‌تواند به شما کمک کند.
۲. افکار غیرواقعی را از خود دور کنید.

ممکن است فکر کنید که “دیگر کسی دوستم نخواهد داشت” یا “دیگر هرگز خوشحال نخواهم بود”. زمانی که این افکار به سراغتان می‌آیند، آن‌ها را متوقف کنید. هیچ دو رابطه‌ای مثل یکدیگر نیستند، اما این به این معنی نیست که دیگر کسی شما را دوست نخواهد داشت.
۳. واقع بین باشید.

بسیاری از افراد به عشق اول خود نرسیده‌اند اما در نهایت هم تنها نیستند و روابط موفقی دارند. با افراد مورد اعتماد و یا مشاورتان در این زمینه صحبت کنید و افکار غیرواقعی را دور بریزید. شما دوباره می‌توانید خوشحال و خوشبخت باشید، فقط به زمان نیاز دارید.
۴. به زمان حال تمرکز کنید.

کارهایی انجام دهید که شما را در زمان حال نگه می‌دارند. به سرگرمی‌های جدید بپردازید. خاطرات بهتر و جدید می‌توانند به شما کمک کنند تا از گذشته عبور کنید.
۵. از خودتان مراقبت کنید.

ممکن است پس از اینکه عشق اول خود را از دست دادید، خوابیدن، ورزش و یا غذا خوردن برای شما سخت باشد. اما با این حال باید از خودتان مراقبت کنید. این کار باعث می‌شود که قوی بمانید و از افکار منفی پرهیز کنید.
۶. به خودتان اجازه دهید که از خاطرات گذشته لذت ببرید.

لازم نیست تمام خاطرات گذشته را فراموش کنید و به شکل شکست به آن‌ها نگاه کنید. با گذشت زمان می‌توانید به خاطرات خوبی که داشتید لبخند بزنید و از یادآوری آن‌ها لذت ببرید.
۷. رفتار خودتان را برای یادگیری بیشتر بررسی کنید.

شما می‌توانید از هر رابطه‌ای، چیزی یاد بگیرید. به خودتان مراجعه کنید و ببینید که چه دلایلی شما را به سوی این شخص سوق داده است؟ آیا این دلایل اشتباه بوده‌اند؟ به این فکر کنید که در آینده چگونه می‌توانید شخص مناسبتان را بیابید.

سخن پایانی

با هیچ شکستی، زندگی به پایان نمی‌رسد. ما می‌توانیم از تمام اتفاقات گذشته درس گرفته و خود را برای آینده‌ای بهتر آماده کنیم. عشق اول ممکن است ما را به افراد صبورتر و از خود گذشته‌تری تبدیل کند. به تمام نکات مثبتی که در آن رابطه وجود داشت فکر کنیم و نگذاریم افکار منفی، ما را به افراد شکست خورده تبدیل کند.

ما همواره می‌توانیم افرادی را بیابیم که کنارشان خوشحال باشیم. اهداف خود را دوباره مرور کنید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کنید. زندگی همواره رو به جلو می‌رود و شکست در یک رابطه به معنای شکست در زندگی و اهداف نیست. اگر شما هم تجربه‌ای مشابه داشتید و راهکار مفیدی برای گذشت از این مرحله دارید، در قسمت نظرات، با ما و خوانندگان این صفحه در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
دسته بندی مقالات
0 محصول
ادامه خرید
تایید و تکمیل خرید
مجموع سبد
0 تومان